کرسی ازاداندیشی، بررسی سبک زندگی ایرانی اسلامی 2

خانم پژوهش فر در ادامه سخنان هفته قبل به معرفی یک سری آداب و رسوم و عرفهای رایج در مورد ازدواج ، از خواستگاری و بله برون ، حنا بندان ، جهاز برون و ... پرداختند و البته تاکید داشتند که بر اساس تحقیقاتشان عرفها را بدون در نظر گرفتن خوب و بد بودن ، اطلاعاتی در مورد آنها جمع آوری کرده اند .

بعد از خانم پژوهش فر حاج آقای اسفندیاری ضمن گله از نظرات ایراد شده از طرف آقای دکتر هادوی به اینکه جلسات مناظره ای نباشد ، آن را رد کردند ، و با ایراد خطبه ای از حضرت علی ع « ما در روزگار سختی زندگی می کنیم که کفران نعمت بینهایت بالاست و انسانها گرفتار یک طغیانی شده اند ، ظالم در ظلمش زیاده روی میکند و انسانهای پاکیزه گنهکار شمرده میشوند . از چیزی که می دانیم بهره نمیبریم و از چیزی که نمی دانیم سؤال نمی کنیم و این خیمه و بنیان مرصوص را نمی ترسیم تا فرو بریزد .»در جامعه امروزی هم چند دسته داریم ؛1- گروهی میگویند قران منهای اهل بیت 2 - عده ای اعلام کردند به مناظره میایند و بعد به دلایلی نیامدند 3 - گروهی فقط روایت و قران و عقل را به شدت کنار می گذارند 4 - گروهی اسم قران را میاورند ولی تاکید در روایات دارند .5 - گروهی تفکر ملی گرایی را مطرح می کنند و به قدری پیش می روند گویا اسلام خیانت کرده و معتقدند اسلام طفیل فرهنگ غنی ایرانی است 6 - و عده ای هم اسلام را حرفهاو تجارب شخصی پیامبر میدانند ....... و این درد بیدرمانی است که جامعه رشد نمیکند .

حاج آقای اسفندیاری در مورد درس امروز ابتدا خلاصه ای از درس هفته گذشته را عنوان کردند .1 - تعریف سبک  2 - دیگر اینکه چرا باید به بحث مربوط به سبک زندگی ایرانی اسلامی باید پرداخته شود .« لازم به یاد اوری است فایل صوتی و متن جلسه قبل در وبلاگ موجود است .»

زمان ظهور اسلام ،عربستان  فاقد ارزش قائل شدن برای هویت فردی انسان بود .و این دین اسلام بود که برای هویت فردی اشخاص ارزش قائل شد .و جایگاهی برای او در نظر گرفت .

ایشان در جواب سوال استاد بخشی ، « اینکه چرا تا زمانی که جنگ هست اسلام پیروز است ولی بعد از پایان جنگ نمیتواند بر پایه علمی یک بنیان موفقی را برای اداره جامعه داشته باشد ؟» گفتند چون تمام گزاره های دینی و ضوابط و احکام دینی در جامعه اجرا نشده است .و در جامعه هر آنچه از گزاره های دینی داریم گزینشی است .و ما نمیتوانیم قوانین اسلامی را ضعیف بدانیم ، بلکه ناقص عمل کردن این گزاره ها باعث عقب افتادگی جوامع است .و دیگر اینکه اسلام و همین طور دیگر ادیان الهی به دلیل گوهره ای که در خود داشتند و این گوهره با فطرت و حقیقت انسان مطابق بود ، مورد قبول هر انسان آزاده ای قرار گرفت .

حاج آقای اسفندیاری اسلام را مدافع همه علوم دانستند و گفتند اصرار اسلام و فقها بر این است که در یک جامعه اسلامی آ موختن همه علوم یک واجب کفایی است  .

ایشان با اشاره به آیه اخر سوره حج و جاهدوا فی الله حق جهاده ..... گفتند پیامبر برای همه مردم یک ملیت دیگری آورد بنام ملّت ابیکم ابراهیم . که این باید تفسیر شود و این معیار و چهار چوب تمدن سازی در دین اسلام است .

آقای اسفندیاری در مورد منابع دین گفتند :منابع دین تنها قران و روایت نیست بلکه عقل هم هست .و عقل می تواند بدون نگاه کردن به دین و قران حکم بدهد و این حکم برای فقیه حجت است . و در مورد اختلاف بین حکم هایی که عقل میدهد فرمودند آن حکمی که مبنای علمی دارد مورد تایید است .

استاد بخشی برنامه هفته آینده را ادامه بحث سبک زندگی ایرانی اسلامی اعلام کردند .

 

/ 0 نظر / 19 بازدید