کرسی آزاد اندیشی پاسخ به سوالات

حاج آقای اسفندیاری ضمن سلام و صلوات بر محمد و ال محمد فرمودند : بحثهایی که از طرف حاضرین در جلسه مطرح شد به علت محدودیت زمان نمیشود به همه نظرات پرداخت .ایشان در مورد یکی از سؤالات که در باره مجوز ورود روحانیت در حکومت فرمودند ، وقتی ولایت فقیه توسط امام مطرح می شود  دقیقا اشاره به جایگاه و حکومتِ ولی فقیه دارد . ایشان در مورد چگونگی نظارت فقیه در امورات کشور گفتند ، این نظارت میتواند به دو صورت باشد

« نظارت استصوابی و نظارت غیر استصوابی »

نظارت استصوابی = یعنی اجرایی کردن مدیریت ، به معنای تایید و یا رد صلاحیتها در مورد افراد و قانون و ..

نظارت غیر استصوابی = یعنی حکومتی که مستقل از روحانیت حاکم باشد .

ایشان فرمودند تا قبل از انقلاب و از زمان ورود اسلام به ایران نظارت روحانیون در حکومتها به شکل غیر استصوابی بوده است . و دلیل عقب افتادگی ایران از دیگر کشورها با توجه به دیدگاهی که ما داریم این است که نظارت غیر استصوابی راهبرد پیشرفت برای کشور ما نداشته است .

ایشان در پاسخ به این سوال اینکه فقیه در کاری که فقیه تخصصی ندارد چگونه نظارت میکند گفتند ،در فضای مدیریتی لازم نیست که یک مدیر بر همه علوم مسلط باشد .

در واقع مدیریت یعنی هماهنگ کردن همه امور برای یک زندگی سالم و پیشرفت در مسیر تعالی برای یک جامعه انسانی .

در واقع در مورد فقیه هم دارا بودن مجموع شرایطی از جمله عادل بودن ، مجتهد بودن ، آگاه بودن به زمان ، مدیر و مدبر بودن و .... جهت مدیریت او کفایت میکند .

ایشان فرمودند مدیر یک حکومت چه روحانی و چه پزشک و یا مهندس ، کسی است که همیشه حرف آخر را میزند .به عنوان مثال : دانشگاه مکانی است متشکل از هسته های متفرق . و مسلما مدیریت آنجا به همه این هسته ها و علوم اشراف ندارد .

نظارت استصوابی هم در واقع همان حکومت است . و در یک حکومت دینی ،روحانیتی که جامعیت و صلاحیت مدیریت بر یک حکومت دینی را داشته باشد در صدر آن حکومت قرار می گیرد .

استاد بخشی با توجه به روایتی از کتاب بحارالانوار جلد 3 فرمودند ، آنچه که از روایت استنباط میشود این است که در زمان حکومت امام زمان مرزهای کشورها برداشته می شود .زمین تمام گنجهایش را آشکار می کند . یک خوشه گندم 100 دانه میدهد .و ایشان با برداشتی که از این روایت داشتند فرمودند ، این بدین معناست که در آن زمان از همه علم ها و تکنولوژیها استفاده میشود و در زمان حکومت امام زمان  انسان به هر 27 جزء علم دسترسی پیدا می کند .

اقای اسفندیاری نظری متفاوت با استاد بخشی داشتند . ایشان معتقد بودند به اینکه جوامع بشری به جهت اینکه نیازمند قوانین شهری و منطقه ای است باید اداره آن به صورت ایالتی باشد .در غیر این صورت جغرافیا و محیطهای جغرافیایی به هم میریزد . ولی در مسئله علم ایشان هم معتقد بودند که آموزش علم در زمان ظهور به صورت کلاسیک و اجتهادی به معنای تلاش برای آموختن می باشد .

حاج آقای اسفندیاری در مورد اداره کشور گفتند ما دارای یک سیستم منحط نیستیم . ما دارای مجلس و قانونگذار هستیم و در مواجهه با بن بستها و بر اساس تجربه هایی که به مرور زمان کسب میشود میتوان بر اساس موقعیتِ زمان به اصلاح قانون اساسی پرداخت .

استاد بخشی در جمع بندی مطالب فرمودند: ما به دنبال یک مدل و الگویی برای یک حکومت واقعیِ دینی هستیم که ما را به سعادت برساند .ما میتوانیم شهری داشته باشیم که هر جزء آن بنا بر گفته آقای قرائتی مطابق با قران باشد . ایشان به برگزاری این گونه جلسات آزاداندیشی جهت رسیدن به نتایج مطلوب برای ساختن کشوری که بتوان از هر جزء آن به آیه ای از قران اشراف داشت تاکید بسیار داشتند .

/ 0 نظر / 21 بازدید