جلسه سوم تقابل دین و خرافه

جناب آقای دکتر نوری

عدم علم به کتاب خدا باعث خرافه است.ایشان با اشاره به ایه 78 و 79 سوره بقره فرمودند این ایه درباره عملکرد یهود و نصاری است که از طرف خود مطالبی را میگفتند و ان را به خدا نسبت میدادند .از جمله اینکه انها به جز زمان معدودی که گوساله میپرستیدند به جهنم نمیروند .

قطعا مواردی را که قران بیان میکند به جهت این است که میخواهد در طول تاریخ کسی مرتکب این اشتباهات نشود .و اگر کسی با کتاب خدا ارتباط بر قرار کند میتواند با این عقاید باطل که قران ان را نفی کرده مبارزه کند .و طبق ایه 157 اعراف حضور پیامبر برای این بود که این غل و زنجیرهای اضافی را باز کند .

استاد بخشی

در تایید حرف ایشون فرمودند ما نمی توانیم بهشتی و جهنمی کسی را قضاوت کنیم بلکه معیار های ان را قران مشخص کرده است .خرافات ناسیونالیستی بالاترین خرافات است .که باعث شده عراق و پاکستان و یمن و سوریه این چنین به خاک و خون کشیده شود .

سوال از جناب اقای دکتر بطایی که سابقه پژوهشی در باره حقوق فرانسه را دارند ،1 - قوانینی که از قران برداشت می کنید باید جامعه را منظم کند پس چرا تاثیر ان را در جامعه نمیبینیم ؟مشکل در کجاست ؟

2 - چرا قانون در اختیار شماست و مردم از حقوق خودشون اگاه نیستند و مجبور با گرفتن وکیل هستند ؟

3 - چرا کتاب خدا هنوز در جامعه منظم نشده و چرا جامعه هنوز خرافی است

جناب اقای دکتر بطایی

نقش دین و قران را در نظام حقوقی نمیشود انکار کرد .در تمام دنیا کل قوانین بر اساس طبیعت و قوانین عقلی هستند . چیزی که در اسلام با کمترین فکری میتوان « را فهمید ظلم به دیگران است مثل وفای به عهد نکرده و یا احترام به پدر و مادر .که بعد قران بر ان صحه گذاشت .

اعتقاد من بر این است که همه ایات قران بر حق است و مبتنی بر عقل . و بر درستی ان اذعان دارم .تمام قوانین دنیا بر اساس قران هم نباشد بر مبنای رسالت عقل به این نتیجه رسیده اند . در کنار قوانین عقلی ،قوانینی است که مقتضیات اجتماعی اقتضا میکند و در غالب موارد مخالفتی با شرع ندارد . در ایران هم بعد انقلاب اولین سیستمی که به تصویب رسید تدوین قانون اساسی بود .و اساس ان هم موازین شرعی و دین اسلام بود .و افرادی که دیدگاه مذهبی داشتند در تدوین ان موثر بودند .در ماده 167 قانون در باب تکلیف حکام و محاکم ،آمده که اگر قانون مبهم بود قاضی ملزم است بر مبنای شرعی و به منابع معتبر فقهی رجوع کند .اقتصاد و روز مره مردم قانون مدنی است که 80 درصد ان بر گرفته از ترجمه تحت الفظی آیات و فتاوی تحت الفظی فقهای قدیم ماست .از مشکلات دستگاه قضا این است که اداره ان به یک نفر سپرده شده است . در قران امده که امانت را به اهلش بر گردانید ولی در جامعه ما اداره جاهای مختلف مملکت را به اهلش نسپرده اند یعنی متخصص و آگاه در ان کار نیستند و دستگاه قضا هم از این امر مستثنی نشده است . در کشور های خارج عالیترین مقام قضایی باید حود ده سال وکیل دادگستری بوده باشد و تاوان هم میدهند .و یا رئیس دیوان عالی کشور باید 25 سال سابقه کار قضایی داشته باشد ؟ ولی اینجا رئس قوه کسی میشود که سابقه یک ساعت قضاوت را هم نداشته است مهمترین رکن جامعه قوه قضاییه است که اگر سالم باشد بقیه جاها کارشان سالم خواهد بود اگر کسی دنبال جادو و خرافه میرود من  نوعی نتوانسته ام مردم را اقناع کنم که دین اسلام زندگی انسان را آنالیزه میکند و به یک مقصد خوب میرساند .ما ادعای مسلمانی داریم و خود به بیراهه میرویم .

در مورد اسوالتان اینکه چرا قانون به اجتماع نیامده و مردم همه نمیدانند ؟این یک بحث تخصصی است .و خیلی گسترده است .شاخه های حقوق بیش از 35 رشته است و هر کسی متخصص یکی از این رشته هاست 

در کل مشکل جامعه علی رغم اسلامی بودن کشور این است که بسیاری از آیات قران متروک مانده و به آن عمل نمیشود  از جمله این ایه که امانات به اهل ان وا گذاشته نشده است و بی نظمی حاکم بر جامعه با وجود این همه علما و حوزه های علمیه به همین جهت است .

استاد بخشی

در تایید سخنان جناب دکتر بطایی فرمودند نمایندگانی از مجلس که وکیل مردم هستند بعد از اتمام دوره نمایندگیشان به کشورهای دیگر رفتند  و اینقدر احساس مسئولیت نداشتند که بمانند و کشورشان را آباد کنند . مسئولیت و مدیریت امانت است فرد باید بلد و دلسوز باشد و اگر توانایی در خود نمیبیند بگوید نمیتوانم و مسئولیت را نپذیرد .ضعف در این است از کسی که از شغلی جابجا میشود و میرود کسی سوال نمیکند در مقابل این امکاناتی که داشتی چه مقدار عمل کردی ؟ و او باید پاسخگو باشد .سر اینها باید بحث بشود و آگاهی ایجاد شود .

حاج آقای اسفندیاری

اگر جامعه پیوند دینی با عالمان دینی و کتاب نداشته باشد انسان را به بن بست می رساند .قران نیامده قصه بگوید بلکه آمده با استفاده از آن ما را هدایت کند .از نظر قران کسانی که کتاب داشتند . یهود و نصاری . را در ایه ای امی میخواند .ولی اینکه چه کسی امی است و چه کسی امی نیست انجیل و تورات نمیتواند بگوید اگر به ظاهر قران بسنده کنیم اینجا خود قران باعث اختلاف است  باید راویان عالم دینی را پیدا کنیم تا ما را از اختلاف نجات دهد .اینجاست که قران میگوید به اولوالالباب رجوع کنید .

قران در اعجاز حضرت موسی 10 مورد میگوید مانند مار ،اژدها .... ایا اگر من علم اصول و ادبیات عرب را ندانم میتوانم بین این این آیات را جمع کنم ؟ البته من هم اعتقاد دارم که در روایات یک دسته خرافات وارد شده است . روایت داریم اینکه شیعه کسی است که به دوزخ نمیرود . ولی آیا شیعه کیست ؟یکی از صحابی که از پیروان علی . ع . در دربار اموی در اینکه رافضی خطاب میگیرد گریه میکند که اگر در قیامت خدا به من بگوید تو عنوان رافضی داشتی .من اگر رعایت نکنم دوزخیم .رافضی به معنای برگشتن از باطل است .و یا در روایتی از امام رضا . ع . تفاوت قائل هستند بین لفظ شیعه و لفظ محب .

یهود و نصارایی که ایمان نیاورد بر اساس دین خودشان یهود و نصاری نیستند .نام یهود را دارند ولی عمل یهود را ندارند .مانند شیعه که میتواند نام شیعه داشته باشد و عمل شیعه را نداشته باشد .

دکتر بطایی

در تایید حرف اقای اسفندیاری ،قطع ارتباط جامعه با عالمان دینی باعث خرافه و مسائل انحرافی میشود .ولی اینکه در این 36 سال روحانیت نتوانست دین را در جامعه نهادینه کند عمل نکردن برخی از دینداران و علما به دستورات دین است .

دکتر نوری

ولی من مخالف مرجع بودن علما هستم چون علمای ادیان نمیگذارند که پیروانشان با ادیان دیگر آشنا شوند . شناخت عالم از کتاب سخت تر است .من باید به عالم اعتماد کنم .یک عالم میتواند نفاق داشته باشد .آیه 79 بقره میگوید همینهایی که به کتاب مسلط بودند با دست خودشان کتاب مینویسند و میگویند از طرف خداست . مسلمان کسی است که واقعا پیرو خدا و ائمه خدا باشد یعنی در طول تعالیم خدا باشد . یعنی اینکه کتاب خدا هم او را تایید کند .

حاج اقای اسفندیاری

هیچ کدام از ائمه نیامده اند به خود بخوانند بلکه همه آنها دعوت کننده به سوی خدا هستند .

در مورد قانون هم فرمودند قانون نباید راه فرار را باز بگذارد . انباشتی پرونده ها از ضعف قانون است . با قانون غلط قاضی عادل هم نمیتواند درست عمل کند .و در مورد نظرات دکتر نوری که گفتند راسخون در علم را نمیشود گفت فقط یک عده خاص هستند و یا کسانی که مریضند به دنبال متشابهات هستند و یا دنبال تاویل ایات هستند .اینطور پاسخ دادند ،این طور که ایشان نگاه میکنند قران فقط به درد قرائت و ثواب میخورد و بس . اگر به قران ناطق نگاه نکنیم و اگر حضور عالمان را نادیده بگیریم خود قران دستخوش کاسبان میشود و از بین میرود .

استاد بخشی

در انتها استاد بخشی فرمودند ،درکرسی ازاد اندیشی افراد نظرات مختلفی دارند . و خوبی آن در این است که روبروی هم گفته می شود .و این توصیه مقام معظم رهبری است .و مردم از زاویه فکرهای هم استفاده میکنند .

/ 0 نظر / 20 بازدید